مشاوره مدیریت برند

مشاوره مدیریت برند در جهت ایجاد یک برند ، به سازمان کمک فکری یا عملی میدهد تا برای موفقیت در برندسازی بتواند از منابع محدود سازمان به استراتژی مدون دست یابد.

مشاور مدیریت برند  برنامه‌ای را ارائه می‌نماید که خدمات و اهداف برند را تحلیل و برنامه‌ کمپین تبلیغاتی را تنظیم مینماید تا به نوعی سطح آگاهی مخاطبان سازمان نسبت به وضعیت شرکت افزایش یابد. مشاور مدیریت برند باید تفکر استراتژیک با خلاقیت و درک عمیق از نام تجاری، بازاریابی، تبلیغات، تولید محتوا، بازاریابی عصبی، روانشناسی، طراحی، جامعه شناسی، برای پاسخ به این سوال ترکیب نماید :

  • چگونه باید نیاز مشتری به خدمات و محصولات / شرکت درک و به صورت منطقی به آن واکنش نشان دهیم. چگونه باید واکنش مشتری را  مدیریت نماییم.

مشاوره مدیریت برند با ارائه راه حل تخصصی ، در حوزه بازاریابی و برندسازی، به شرکت کمک مینماید تا فروش محصولات شرکت را افزایش دهد.

مشاوره مدیریت برند این کار را از طریق تحقیقات و جمع‌آوری داده وتحلیل درون و برونی سازمانی و شناسایی بازارهای هدف و ارزیابی نظرات مصرف کننده، سطح و وضعیت رقابت، روند کسب و کار و ارزش محصول آغاز می‌نمایند. تحقیق به توسعه یک استراتژی منجر خواهد شد که می تواند بر طراحی لوگو و بسته‌بندی، قیمت گذاری، جایگاه، کمپین‌های تبلیغاتی و خدمات مشتری تاثیر بگذارد.

مشاوره مدیریت برند همچنین با ممیزی داخلی همراه است تا اطمینان حاصل شود که نیازها و اهداف سازمان با استراتژی برند همخوان شده است.

مدیریت برند

مدیریت برند مدیریت نام تجاری ) Brand Management با داشتن دانش و آگاهی کامل از اصطلاح “نام تجاری” آغاز می‌شود و شامل قولی است که به مشتری داده می‌شود و صدالبته که باید به آن عمل شود.

مدیریت برند ( مدیریت نام تجاری ) چیزی جز هنر ایجاد و حفظ نام تجاری نیست.

تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمت با نام تجاری خود ، مشتریان خویش را به کسب و کار خود متعهد می‌سازد.

سازمان با یک نام تجاری قوی، محصولات خود را از رقبا متمایز می‌نماید. از همین روست که اصطلاحاً برندی را از برند دیگر ارزشمندتر دانسته و در این مسیر ارزش‌گذاری برند دارای اهمیت ویژه‌ای است

مدیریت برند شامل مدیریت ویژگی‌های محسوس و نامحسوس نام تجاری است.

در مورد محصول (ملموس)، شامل خود محصول، قیمت، بسته‌بندی، و غیره است.

درحالی‌که در مورد خدمات(غیرملموس)، شامل تجربه مشتریان و در مورد خدمات (غیرملموس)، شامل ارتباط عاطفی با محصول / خدمت است. در کل می‌تواند چنین بیان نمود : برند، تصویری باکیفیت ، به کسب و کار شما می‌دهد.

 

چالش های مدیریت برند در گذر زمان

چند دهه اخیر دنیای ما را به شدت تغییر داده است. در این مدت تغییرات بی‌سابقه‌ای اتفاق افتاده است.

تکنولوژی و رشد علمی نقش اساسی در تغییرات ایجادشده در اقتصاد، سیاست و بازار داشته‌اند. همراه با جهانی‌شدن و گشایش بازارها دریایی از تغییرات در کسب و کارها و ساختار سازمان‌ها ایجادشده است.

بازارهای باز و جهانی تغییرات زیادی در ساختار اقتصاد مشتریان ایجاد کرده‌اند.

مکانیسم‌های مالی که به تجارت و خرید مشتریان کمک کرده‌اند نیز عادات خرید مشتری را تحت تاثیر قرار داده‌اند. تجارت آنلاین، پرداخت‌های آنلاین، بانکداری با تلفن همراه و غیره مشتریان را جهت انتخاب و تصمیم خرید قدرتمندتر کرده‌اند.

شغل بازاریابان همیشه بسیار چالش‌برانگیز بوده است، اما پیچیدگی‌هایی که امروزه بازاریابان با آن‌ها مواجه هستند با گذشته بسیار متفاوت است.

برندهایی که کسب و کارهای دیگر را کپی می‌نمایند بسیار افزایش‌یافته‌اند. برندها نه تنها با برندهای محلی بلکه با برندهای خارجی و همچنین محصولات بی‌نام نیز رقابت می‌نمایند.

چرا برندینگ ؟

درگذر زمان با تغییر در ارتباطات، چاپ و رسانه‌های الکترونیک و تبلیغات ، بالاجبار رشد برند نیز تغییریافته است و خود را می‌بایست با تغییرات همراه نگه دارد.

امروزه تبلیغات وسیع برندها به شکل سنتی دیگر مرسوم نیستند. هم‌اکنون پدیده تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ویژه مشتریان هدف مرسوم است.

از طرفی جامعه مشتریان بسیار تکه‌تکه و از هم مجزا شده است. از سوی دیگر رفتار و توقعات مشتری نیز تغییر یافته است.

مشتریان بیش‌ازپیش از برندها توقع دارند.  امروزه مشتریان در قالب‌های توقع از محصول و ارزش و تصویر برند بسیار سختگیر هستند.

مشتریان با دانش امروز که به رسانه‌های الکترونیکی دسترسی دارند، می‌خواهند تا اطلاعات کافی در مورد یک محصول داشته و آن را با محصول رقبا مقایسه کرده و تصمیم خرید خود را بگیرند.

ارتباط برند باید تغییر در فرایند خرید مشتری، ارتباطات و تصویر برند را در مورد یک مشتری خاص مدنظر قرار دهند.

شبکه‌های اجتماعی یک فضای تعاملی را برای مدیران برندها و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌نمایند تا با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

این شبکه‌های اجتماعی مخاطب محور بوده و مشتریان به افرادی زیادی برای مباحثه در آن دسترسی دارند و می‌توانند نظرات، سوالات و صدای خود را با بقیه افراد به اشتراک بگذارند.

این شبکه‌ها یک فضای جذاب و درعین‌حال چالش‌برانگیز برای مدیران برندها فراهم می‌نمایند تا برندهای خود را مطرح کرده و مشتریان را به شناخت برندهای خود تشویق کنند و در نتیجه باعث شوند تا مشتریان فعلی بر روی دیگران تاثیر مثبتی گذاشته و با ایجاد انجمن‌های وفاداری از برند حمایت کنند.

هدف از برندسازی

هدف از ساخت برند ، انتقال پیام برند ، ایجاد وفاداری به برند ، متقاعد ساختن مخاطب و ایجاد یک ارتباط عاطفی با مشتریان است.

برند شکل‌دهنده‌ی درک مشتری از محصول ماست. برند انتظارات مشتری را در مورد محصول یا خدمت بالا می‌برد.

برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد.

مشتریان ، کالاهای ناملموس را با کمک گرفتن از نام تجاری بهتر می‌توانند در ذهن تصور نمایند.

سازمان‌هایی که نام تجاری‌ قدرتمندی دارند، سهم بازارشان بالا است.

سازمانی که دارای برندی نیرومند است، سهم بازار بالایی دارد.

برند نیاز به حمایتی بالایی دارد تا بتواند در درازمدت حفظ شود. مدیریت تمام برندهای متعلق به یک شرکت بسیار مهم است ، زیرا با ایجاد ارزش برای برند Brand Equity بر روی “حقوق صاحبان سهام ” در طی یک دوره تأثیر خواهید گذاشت.

وظایف مشاوره مدیریت برند

  • ارزیابی موقعیت کنونی سازمان
  • مشاوره مدیریت برند باید بتواند با ارائه یک برند منجسم و عملی، جایگاه نام تجاری یا شهرت شرکت در نزد مردم ارتقاء دهد.
  • مشاوره مدیریت برند به دنبال ایجاد هماهنگی بین بخش بازاریابی ، فروش ، خلاقیت و نوآوری و تبلیغات است.
  • از ثبات برند باید اطمینان حاصل نماید.
  • مشاوره مدیریت برند باید بتواند تجربه مشتری در مواجهه با خدمات و محصولات شرکت را تحلیل و راهکارهای اصلاحی را ارائه نماید.
  • تجزیه و تحلیل عملیات بازاریابی و ارائه مشاوره برای هماهنگی  عملیات بازاریابی با استراتژی نام تجاری و رسیدن در جهت دستیابی به اهداف برنامه سالانه.
  • مشاوره مدیریت برند در تولید و مدیریت محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات باید دارای نظر خاص و حرفه‌ای باشد.
  • ارائه مشاوره هویت بصری برند.

برندینگ

برندینگ Branding زمانی انجام خواهد شد که علائم و ایده‌هایی که متعلق به سازمان است، با استقبال روزافزون مخاطبان آن برند مواجه شده و در زمان حضور در عرصه رقابت ( رقابت با سایر شرکت‌هایی که همان محصول یا خدمت را ارائه می‌نماید) برای مشتری اولویت ایجاد نماید.

برندینگ از ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی Marketing Mix مختلف به شما هویت می‌دهد.

این چیزی جز درگیر نمودن ذهن مشتریان با نام تجاری‌تان نیست. توجه نمایید که این تصویر ناشی از تجربه حاصل از برخورد با یک کسب و کار بزرگ و قابل‌اعتماد است.

در کمپین تبلیغاتی حرفه‌ای، تمام تلاش سازمان بر برندینگ است، اما اکثر مدیران سازمان‌ها، برندینگ را همان تبلیغات می‌دانند.

شرکت‌های تبلیغاتی در زمان طراحی کمپین تبلیغاتی یک اشتباه بزرگ انجام می‌دهند که همان تمرکز بر شناساندن برند به مخاطب یا افزایش سطح شناخت برند Brand Recognition است.

شرکتی که صرفاً ابزار و کانال‌های تبلیغاتی را در اختیار دارد، لزوماً عملیات برندینگ را به صورت علمی و صحیح انجام نمی‌دهند.

تبلیغات در این حالت تنها شهرت ایجاد نموده و به سازمان استانداردی در جهت پیشرفت نمی‌دهد.

 

در اینجا مدیریت برند ” Brand Management “حائز اهمیت است. مدیریت نام تجاری کمکی در جهت ایجاد تصویری از شرکت در اذهان عمومی یا خصوصی است.

مدیر برند باید نظارت کامل بر عملکرد نام تجاری داشته باشد. تنها زمانی یک نام تجاری موفق، ایجاد خواهد شد که ” سیستم مدیریت برند ” خوب و کارا عمل نماید.

  • با پیشرفت تکنولوژی در حوزه رسانه و به‌خصوص کاربرد اینترنت در زندگی روزمره، علاوه بر برندینگ سازمانی که پیش‌تر به تفضیل به بیان آن پرداختیم؛ برندینگ فردی Personal Branding نیز مطرح و توسعه پیدا نموده است.
  • همچنین در سال‌های اخیر، گسترش تجارت و نیز افزایش اهمیت رسانه‌ها داخلی و خارجی، باعث شده است که اهمیت مباحث بازاریابی در حمایت از توسعه اقتصادی یک منطقه خاص جغرافیایی تحت عنوان برندینگ مکانی Place Branding (برندینگ کشور،شهر،منطقه) موردبررسی جدی و جامع قرار گیرد.

مشاوره مدیریت برند و برندسازی

یکی از شرکت‌های مهم و بین‌المللی در تعریف استانداردهای استراتژی برند ، برندینگ و مشاوره مدیریت برند ، شرکت معظم اینتربرند Interbrand آمریکا با است که با داشتن چند هزار کارمند در سراسر دنیا و بیش از 30 دفتر در پنج قاره، در حوزه مارکتینگ ، صاحب‌نظر بوده و سهم عظیمی در گسترش علم برندینگ در دنیا داشته است.

تیم مشاوران مدیریت ایران، با توجه به نمایندگی انحصاری از CMCG آمریکا، توانسته است تا با تجربیات علمی و عملی خود به نحو شایسته‌ای این استانداردها را کسب و پیاده‌سازی نماید.