مشاوره خلاقیت و نوآوری Innovation & Creativity Management
مشاوره خلاقیت و نوآوری به چه معنا است ؟
شاید بتوان گفت که غالب سازمانها از جمله سازمانها و مؤسسات ایرانی بر این نکته اجماع دارند که نوآوری مداوم در تکنولوژی و تولید محصول جدید یک نوع ارزش است که باعث رشد و رقابتی شدن سازمان و نیروهای آن در مقایسه با سایرین میشود .
با اینحال در اکثر سازمانها و مؤسسات کشور چه کوچک ، چه بزرگ ، چه خدماتی ، و چه تولیدی شاهد این هستیم که افراد بهنوعی از خلاقیت و نوآوری واقعی طفره میروند .
تقریباً هفتهای نیست که در رابطه با حجم و تعرفه واردات انواع کالا و لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی دولتمردان و کارشناسان صحبتی نکنند . شاید نیاز نباشد که این مهم را با مشاهدات دقیق آماری یا مطالعات میدانی انجام داد .
نگاهی به محصولات و خدماتی که هرروزه استفاده میکنیم و اینکه بازار ایران در سیطره کالاهای چینی قرارگرفته میتوانند شاهدانی بر این ماجرا باشند .
واردات بیرویه پارچه و پوشاک (در برخی موارد کم کیفیت اما ارزان) خارجی ، به عنوانمثال ، سبب شده که بسیاری از مصرفکنندگان استقبال چندانی از تولیدات داخلی نشان ندهد .
در اکثر واحدهای تهیه و تولید مواد خوراکی و غذایی یک نوع یکنواختی و یا حرکتی کند در تولید و ارائه محصول جدید را شاهد هستیم . دربسته بندی همین صنایع غذایی اکثر اوقات برای باز کردن درب یک شیشه محتوی محصول ارائهشده احتیاج به همان ترفندهای چند دهه پیش است. غالباً شاهد موضوعات تکراری ، خستهکننده و بعضاً سخیف در محصولات سینمایی هستیم .
در اکثر مؤسسات علمی کشور نیز خلاقیت و نوآوری و تحول در تولید منبع درسی بومیشده و ارائه روشهای جدید و جذاب تعلیم و تربیت به صورتی چشمگیر نیست .
یا معمولاً شاهد همان روشهای قدیمی بازاریابی و جلب مشتری در بسیاری از سازمانها ، بانکها و صنایع هستیم . شاید دیگر لازم نباشد در خصوص واردات مرکبات ، لوازمخانگی و یا صنعت خودرو هم مثالی بزنیم .
خلاقیت و نوآوری حتماً خلق ارزش نموده و برای پرورش و تثبیت جریان آن در هر سازمانی نیاز به مدیریت آن است.
اگر بخواهیم کمی واقعگرا باشیم میتوان مواردی از قبیل ذیل را در بسیاری از سازمانهای کشور مشاهده نمود :
-
- اجماع کلی بر لازم و حیاتی بودن نوآوری برای بقای سازمان و درعینحال عدم وجود تعهد ، اراده و عزم لازم در افراد
- احتیاط ، ترس و تکیه بر ظرفیتها و روشهای فعلی ، و تمرکز بیشتر بر روی نوآوریهای تدریجی به قیمت از دست رفتن نوآوریهای رادیکال
- عدم جسارت لازم برای تصمیمگیریهای راهبردی و تکیهبر معیارهای کمخطر مالی و پروژههای زودبازده
- ایجاد یک فضای سرزنش و سرکوفت در صورت شکست و بحران از سوی مدیران ارشد برای فرار از مسئولیت
- همچنین ملامت و قضاوت در مورد سایرین
- عدم علاقه در مسئولیت پذیری جهت مقابله با موانع ترس از خطرپذیری و پدیده عدم اطمینان
- بازی با کلمات و واژههای زیبا به جای نیم کردار مفید و مؤثر
این لیست را میتوان تکمیلتر هم کرد اما یکی از اهداف اساسی مشاوره مدیریت این است که قبل از هر چیز به یک موضوع اصلی یعنی یک نوع احساس تضاد یا دودلی نسبت به خلاقیت و نوآوری در سازمانها، پرداخته و بررسی شود.
سوال مهم اینجاست : چرا در گفتار و نظریه افراد به نوآوری علاقه نشان میدهند درحالیکه عملاً و تا حد امکان از آن طفره میروند .
بنابراین در ابتدا سعی میشود با در نظر گرفتن ادبیات آکادمیکی موجود یک تحلیل روانشناختی/جامعهشناختی از سازمان و افراد آن در هنگام نوآوری ارائه و عوامل اصلی که باعث ایجاد مانع و واکنشهای ضدونقیض نسبت به نوآوری میشود معرفی و برای آنها راهکار ارائه گردد .
مدیریت خلاقیت و مدیریت نوآوری عامل پویایی هر سیستم است.
برخی مخاطبین مشاوره خلاقیت و نوآوری :
- کارشناسان و مدیران درگیر با فعالیتهای تحقیق و توسعه “R&D“
- مدیران ساخت و تولید
- کارشناسان و مدیران مهندسی
- مدیران بازرگانی
- مدیران پروژهها
- مدیران مسئول انتقال و توسعه فنّاوری سازمان
- مدیران تولید و توسعه محصولات جدید
- کارآفرینان
- مدیران ارشد سازمان
تیم مشاوران مدیریت ایران در حال حاضر علاوه بر بارگیری مدلهای کلاسیک مدیریت خلاقیت و نوآوری با بکار گیری از ابزار حل مسئله تریز TRIZ ، در حوزه خلاقیت و نوآوری، به سازمانها مشاوره و آنها را یاری مینماید.