برندسازی شخصی ( برندینگ شخصی / پرسنال برندینگ )
برندسازی شخصی یکی از مفاهیم اساسی در برندینگ و مدیریت برند است و عبارت است از فرایند توسعه یک نشانه، مارک یا علامت که در پیرامون اسم یا شغل یک فرد حقیقی ساخته میشود.
شما با استفاده از این مارک یا علامت، با دیگران ارتباط برقرار نموده و از طریق آن مهارتها،شخصیت و ارزشهای خود را به دیگران معرفی مینمایید.
هدف نهایی برندسازی شخصی ، ایجاد شهرت و معروفیت میباشد که در ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی و موردعلاقه دیگران به شما کمک خواهد نمود. پس از ایجاد یک چنین برندی، سایرین برای دستیابی به معلومات و دانش شما، به دنبال شما خواهند آمد.
اجزای اساسی در حوزه مدیریت برند شخصی
در حوزه مدیریت برند شخصی باید بدن ، لباس ، ظاهر فیزیکی و حتی دانش فردی موردتوجه قرارگرفته و این موارد باید کاملاً برجسته، باقابلیت به یادسپاری و به یادآوری بالا Recall و علامتی مشخص برای مخاطبان باشد. برندسازی شخصی بر هزینههای فرد تأثیر خواهد داشت.
ایجاد برند فردی گامی است در جهت ایجاد یک هویت و به رسمیت شناخته شدن فرد در اجتماع محلی و یا بینالمللی با باعث کاهش هزینههای مالی و زمانی خواهد شد. بیهیچ تردیدی پرسنال برندینگ ، بهویژه برای مدیران کسب و کارهای کوچک بسیار حائز اهمیت است. زیرا فرد را برای جنگ رودررو مهیا میسازد.
اولین بار در دنیا، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2009 آقای اوباما از برندینگ فردی در حوزه برندینگ سیاسی استفاده نمود.
مشاور برنامهریزی استراتژیک کمپین او فردی به نام David Axelrod بود و در ضمن از مشاوره مدرسه مدیریت دانشگاه هاروارد نیز استفاده نمود و پس از او نیکولاس سرکوزی در این حوزه از نوع برندینگ استفاده نمود. از سال 2012 استفاده از این روش برای انتخابات مجلس و حتی شوراهای شهرهای در آمریکا استفاده میشود.
در هالیوود ، یکی از اصلیترین وظایف مدیر برنامههای هنرمند ، برنامهریزی برندسازی هنرمند است تا بیشترین آدیشن را برای او گرفته و او را معتبر و معروف نموده و پیشنهادهای نامناسب با توجه به برنامهریزیهای بلندمدت آن هنرمند رد نماید. ویدیویی در خصوص برندینگ شخصی از کاوازاکی (مشاور و مدیر در شرکتی مانند اپل، موتورورلا)
برخی از مخاطبان اصلی برندسازی شخصی
- برندسازی شخصی مدیران تجاری، خدماتی، صنعتی Managers Branding
- برندسازی شخصی پزشکان و متخصصین بخش سلامت Healthcare Branding
- برندسازی شخصی وکلا Lawyers Branding
- برندسازی شخصی هنرمندان Artists Branding
- برندسازی شخصی سیاستمداران
یکی از شرکتهای مهم و بینالمللی در تعریف استانداردهای استراتژی برند و مشاوره برندینگ ، شرکت معظم Interbrand اینتربرند آمریکا است.
این شرکت با داشتن چند هزار کارمند در سراسر دنیا و بیش از 30 دفتر در پنج قاره، در حوزه مارکتینگ ، صاحب نطر بوده و سهم عظیمی در گسترش علم برندینگ در دنیا داشته است.
تیم مشاوران مدیریت ایران، با توجه به نمایندگی انحصاری از CMCG آمریکا، توانسته است تا با تجربیات علمی و عملی خود به نحو شایستهای این استانداردها را کسب و پیادهسازی نماید.